برگزاری نخستین نشست هم اندیشی و ارتقاء کیفیت آموزش دانشگاه تهران
برگزاری نخستین نشست هم اندیشی و ارتقاء کیفیت آموزش دانشگاه تهران
نشست هم اندیشی و ارتقاء کیفیت آموزشی دانشگاه تهران که روز چهار شنبه مورخ 1395/12/18 راس ساعت 13:30 با تلاوتی چند از کلام الله مجید، سرود جمهوری اسلامی ایران و سرود دانشگاه تهران با حضور رئیس دانشگاه؛ معاونین آموزشی پردیس/ دانشکده ها؛ روسای ادارات آموزش و کارکنان آموزش در تالار شهید چمران پردیس دانشکده های فنی دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای جلسه جناب آقای دکتر زهتابیان سرپرست هماهنگی و برنامه ریزی کارگروه نشست ضمن خیر مقدم به حاضران و در خصوص چگونگی برگزاری توضیحات و گزارشی مبسوط ارائه دادند و گفتند این نشست در سه پنل و حول چهار محور اصلی به شرح ذیل انجام خواهد گرفت.
- برنامه راهبردی معاونت آموزشی دانشگاه,خدمات اخلاق حرفه ای و تکریم ارباب رجوع.
- ارتقاء کیفیت آموزشی و تخصصی.
- سرعت بخشی به اقدامات و عملیات آموزشی درسامانه سپاری و صف سپاری
- بررسی پیرامون تنقیح مقررات و آئین نامه های آموزشی .
سپس جناب آقای دکتر شریفی مدیر کل خدمات آموزشی دانشگاه بابت یکسال زحمت تمامی کارکنان, معاونین آموزشی تشکر نموده و به مفهوم صف و ستاد و یکپارچگی آنها و برپایی نشست های یک جای صف و ستاد پرداختند و تاکید به استفاده بهتر از سامانه گلستان و سامانه های جانبی نمودند. ایشان به 2 نکته دیگر اشاره نمودند .
1- باز بودن درب اداره کل آموزش به روی تمامی دانشجویان و همکاران و استقبال از هر گونه پیشنهاد و انتقاد که این امر موجب گره کشایی مشکلات آموزش کل می گردد.
2- تاکید بر رعایت مقررات آموزشی توسط همه همکاران چه در صف و چه در ستاد
مدیرکل اداره خدمات آموزشی دانشگاه در خاتمه مدعوین را به عهد بستن در خصوص" انجام صحیح مقررات و آئین نامه های آموزشی" دعوت نمودند.
در ادامه سرکار خانم دکتر شمیرانی مدیر کل برنامه ریزی آموزشی دانشگاه گفتند در بحث بازنگری درس ها اداره ارزیابی سعی نموده که تمامی دروس را به زبان انگلیسی تدوین کند و در بحث بین رشته ای تصمیمات بین المللی گرفته شده و بنظر می رسد دوره سنتی شدن گذشته و می بایست از طریق سیستم جامع این امر صورت پذیرد. در خصوص دروس بازنگری و قفل نمرات نیز توضیحاتی دادند.
دکتر سید حسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران، نیز در این نشست با اشاره به برنامه سوم دانشگاه، یکی از محورهای اصلی را تقویت اخلاق حرفهای دانست که بر اساس آن دانشگاه یک مأموریت بزرگ در چشمانداز پنج ساله دارد که همه حوزهها باید آن را مورد توجه قرار دهند.
وی با اظهار اینکه یکی از موضوعات مطرح دیگر در سطح کلان دانشگاه توانمندسازی نیروی انسانی است که به عنوان مأموریت دانشگاه باید به آن پرداخته شود، گفت: «توانمندسازی فقط شامل کارشناسان نیست، بلکه در سطوح مختلف دانشگاه اعم از اعضای هیأت علمی، مدیران، شوراهای تخصصی و کارکنان باید مورد توجه واقع شود».
معاون آموزشی دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه در سال جاری برنامه معاونت آموزشی به تصویب هیأت رئیسه دانشگاه رسیده است، تقویت نظام پاسخگویی در حوزه آموزش، استاندارد سازی خدمات آموزشی، بازنگری قوانین مقررات آموزشی را از برنامههای آموزشی برشمرد.
وی هم چنین در دسترس بودن مدیران و متصدیان آموزشی، رابطه صف و ستاد، هماهنگی در اجرای تصمیمات و مصوبات، نظارت و ارزیابی را بخش دیگری از برنامهها عنوان کرد.
دکتر حسینی با تأکید بر پاسخگو بودن حوزه آموزش در برابر دانشجویان گفت: «تمام تلاش و فعالیتها باید بر این محور قرار داده شود که بتوانیم بهموقع مسائل را حل و فصل کنیم و پاسخگویی را جزو اولویتها قرار دهیم، اما این به آن معنا نیست که بخواهیم بر خلاف مقررات و قوانین اقدامی را انجام دهیم».
دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران با اظهار تأسف از اینکه برخی از دانشگاهها برای پرکردن صندلیهای خالی کیفیت لازم را در نظر نمیگیرند، گفت: «دانشگاه تهران تا کنون با تهدید همراه نبوده است ما همچنان با تعداد زیادی داوطلب و متقاضی صندلی در این دانشگاه مواجه هستیم».
وی در ادامه با بیان اینکه این شرایط ثابت و همیشگی نخواهد بود و ما در حیطه آموزش به زودی وارد یک رقابت ملی و بینالمللی خواهیم شد شرط حفظ کیفیت را در تدوین برنامههای جدید و بررسی محتوا و بازنگری دانست.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت آموزش گفت: «انتظار میرود افرادی که در این بخش مسئولیت دارند بیشترین همت و دقت خود را به کار بگیرند، چون ضعف و سستی میتواند برای بنیانهای دانشگاه خطرناک باشد».
وی نیروی انسانی را از محورهای اصلی آموزش برشمرد و افزود: «اگر اعضای هیأت علمی که استخدام میشوند شرایط لازم، توان کار، آموزش نخبگان و احساس مسئولیت را دارا باشند، ۹۰ درصد مشکلات در این بخش حل میشود».
دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به اینکه دانشگاه تهران سیاستهای جذب روشنی را در پیش گرفته است، تاکید کرد: «کسانی که در دانشگاه هستند باید از تمام تلاش خود در جهت سیاستهای دانشگاه استفاده کنند و توانمندیها و دستاوردهای افراد جدیدالاستخدام نیز باید مورد بررسی قرار گیرد و هم چنین اطلاعات لازم از آئیننامهها و مقررات در اختیار آنها قرار داده شود».
وی برخی از مشکلات حوزه آموزش را نحوه پذیرش دانشجو دانست و گفت: «اگر در پذیرش دانشجو دقت بیشتری شود، شاید بخشی از مشکلات در حوزه آموزش کاهش یابد در مورد دکترا ما معتقدیم که پذیرش بر اساس رزومه بهتر و تجربه ثابت کرده کسانی که از این طریق وارد دانشگاه شدهاند،کیفیت بهتری داشتهاند».
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه بخش دیگری از حوزه آموزش کارمندان هستند، افزود:«بحث توانمندسازی جزو بحثهای اصلی دانشگاه است. با استفاده از فضای مجازی، سادهسازی فرآیند آموزش، تفویض اختیارات، تعیین تکلیف هر بخش، جلوگیری از دوبارهکاری و بازنگری در ساختار آموزش باید کارهای مرتبط با حوزه آموزش را تسریع و شفاف کرد».
وی یکی از مباحث مهم در آموزش را محتوا دانست و گفت: «در این راستا باید بازنگریهای لازم انجام شود و سیاست دانشگاه بر این است که بازنگریها به صورت علمی و اصولی صورت پذیرد»
در ادامه کارکنان به 4 دسته تقسیم و در کمیته های تخصصی شرکت کردند این کمیته ها شامل 1- کمیته پذیرش وثبت نام با سرپرستی جناب آقای طهوری 2- کمیته پایش و فناوری به سرپرستی سرکار خانم عزآبادی 3- کمیته دانش آموختگان به سرپرستی سرکار خانم علیزاده4- کمیته نظارت و برنامه ریزی آموزشی به سرپرستی سرکار خانم غاضری انجام پذیرفت که در هر کمیته در خصوص نحوه کار و درخواست های آن کمیته از دیگر کارکنان صحبت هایی مطرح و در نهایت به پرسش و پاسخ در جلسه ختم گردید.
در پنل سوم:
سخنرانی جناب آقای دکتر قراملکی در خصوص اخلاق حرفه ای
سخنرانی جناب آقای دکتر شریفی در خصوص جمع بندی و گزارش کار کمیته های تخصصی
در نهایت سخنان جناب آقای دکتر حسینی در خصوص جمع بندی و پرسش و پاسخ از حضار برگزار شد.
در پایان از سرکار خانم علیزاده معاون اداره دانش آموختگان دانشگاه تهران بابت بازنشستگی ایشان با اهدا لوح یاد و هدایا تقدیر شد.
(تنظیم کننده خبر: منصورالسادات هاشمی، کارشناس خدمات آموزشی معاونت آموزشی دانشگاه)